סידות הביאה בשורה רוחנית לכל חלקי העם: היא רוממה את רוחם של היהודים הפשוטים ובה בעת חוללה מהפך גם בקרב השכבה הלמדנית

התחייה שחולל הבעל-שם-טוב בייסוד החסידות מגיעה בימים אלה לשיאה. ספרי חסידות נחטפים מן המדפים. רעיונותיה של החסידות מתפשטים בכל חלקי העם. ההווי של החסידות – אמרות, ניגונים וכדומה – נעשה נחלת הרבים.

אך פה ושם עדיין קיימת תפיסה שהחסידות היא עניין 'רגשי', והיא נחוצה למי שאינם מסתפקים בשכלתנות אלא זקוקים גם ל'רגש'. מבחינה מסוימת זה גלגול של תפיסה שגויה אחרת, שהתקבעה בעבר, בין השאר בעקבות חוקרים שלא ידעו לרדת לעומקם של דברים. הללו סברו שהחסידות נועדה בעבור היהודים הפשוטים, שלא זכו ללמוד, כדי לתת להם הרגשה שגם הם יכולים להיות חלק מחיי היהדות.

הגאון שנמשך לחסידות

שתי התפיסות האלה מייצגות התייחסות שטחית למהפכה שחוללה החסידות. אין ספק שהחסידות הצילה את המוני העם, שנדחו לשוליים. ביניהם היו עמי-הארץ רבים, שלא מצאו את מקומם בבתי המדרש, ושתלמידי-החכמים לא עשו מאמץ לקרבם אליהם. החל להתפתח תהליך שבו נדחקו היהודים הללו אל חיק הגויים, שעימם מצאו שפה משותפת.

הבעל-שם-טוב פעל להחזיר את היהודים הפשוטים הללו אל חיק היהדות. הוא, חבריו ותלמידיו, לימדו אותם כי בעיני ה' יקרה גם תפילה של יהודי פשוט, הנאמרת בלב חם. החסידות נתנה משמעות לא רק ללימוד התורה, אלא גם לקיום מצוות של איש פשוט, למעשי צדקה וחסד ולאהבת ישראל.

כל זה נכון, אבל באותה שעה חוללה החסידות מהפך גם בקרב השכבה הלמדנית. די לראות מי היו תלמידי הבעש"ט, כדי להבין שסביבו לא הסתופפו יהודים פשוטים בלבד. תלמידי הבעש"ט היו כולם גאוני עולם, צדיקים, שעמדו בדרגה רוחנית גבוהה ביותר. אם דבקו בו, סימן שהבעש"ט העניק להם דבר מה מעבר להרמת רוחם של יהודים פשוטים.

רבי שניאור-זלמן מלאדי, בעל התניא, מייסד חסידות חב"ד, לא היה יהודי פשוט ועממי. עוד בהיותו נער נודע לגאון אדיר, ובהיותו בחור צעיר כבר התרכזה סביבו חבורת תלמידים איכותית ביותר. מה משך אותו אל החסידות? ברור אפוא שהחסידות הביאה עימה בשורה רוחנית גדולה גם לתלמידי-חכמים ולאנשי מעלה.

רגש לצד עומק

באותה מידה אין זה נכון להכניס את החסידות לקטגוריה של 'רגש'. אכן, יש בה המון רגש, שמחה, התלהבות, דבקות, אהבה וכו', אבל לא פחות מזה יש בה שכל ועומק רעיוני. תורת החסידות מעניקה מבט פנימי ומעמיק יותר על כל היהדות. הסבריה המעמיקים והמופלאים שופכים אור חדש על כל סוגיה בתורה, ונותנים משמעות אחרת לחיי התורה והמצוות.

החסידות נועדה לכל יהודי. היא מאירה את חייו ומאפשרת לו לעבוד את בוראו מתוך הבנה מעמיקה יותר ומתוך שמחה והתלהבות. נשמח אפוא בחג הגאולה י"ט בכסלו ונאחל איש לרעהו בברכה החסידית המקובלת:

"חג שמח! לשנה טובה בלימוד החסידות ובדרכי החסידות תיכתבו ותיחתמו".

קטגוריה: , ,