כבוד הרב עדס הצדיק,
האם מותר לתלות בבית, תמונה של אדם שעוטה טלית ותפילין ורוכן מעל גבי הסידור, רק ראש וידיו עם זקן ואינני יודע מיהו?
או שיש בזה בעיה משום "לא תעשה לך פסל וכל תמונה"?
(מרים קליפורניה)
תשובה:
שלום רב צדיקה יקרה,
ביאור הפסוק "לא תעשה לך פסל וכל תמונה", מבואר בדברי הרמב"ם (הלכות עבודה זרה פרק ג' הלכה ט) שהמדובר הוא בעושה עבודה זרה לעצמו, אף על פי שלא עבדה. אבל תמונת אדם לנוי, אם אינה בולטת מותר לעשותה.
ואמנם יש שכתבו להחמיר שלא להצטלם על פי דרך הקבלה, אולם זהו משנת חסידים לשרידים אשר ה' קורא. אבל מעיקר ההלכה, כבר פשט המנהג להקל להצטלם, בכל אופן בצילום פוטוגרפי. ולכן מותר לתלות תמונה של אדם בבית.
מקורות: ראה בשו"ת יביע אומר חלק ד' (חלק יורה דעה סימן כב אות ג) וחלק ט' (חלק יורה דעה סימן י אות ד) ובשו"ת יחוה דעת חלק ג' (סימן סג) ובספר הליכות עולם חלק ז' (עמוד רפב-רפז). וע"ע בספר תולדות יעקב (עמוד ל) ובשלחן ערוך המקוצר חלק ד' (סימן קמה סעיף ז והערה כט) ובמה שהביאו בזה בשו"ת תשובות והנהגות חלק ג' (סימן רסג, ד"ה והנה) ובשו"ת ודרשת וחקרת חלק ה' (חלק יורה דעה סימן יז) ובספר שלהי דקייטא (סימן יא).
🌷▪🌷▪🌷▪🌷
שאלה:
שלום הרב עדס, אהוב ליבי! שמעתי שישנה הלכה שאוסרת לתלות לחם. שאלתי היא, מה לגבי שקית שיש בה לחם, ותלויה על עגלה או ידית של דלת? או לחם שנמצא בתיק של גן, שתולים אותו כמו שמצוי ברוב הגנים?
(רפאל שבדיה)
תשובה:
שלום רב צדיק ומתוק,
אכן הגמרא במסכת פסחים (דף קיא עמוד ב) אומרת, ״תליא בביתא קשה לעניותא״ (פירש רשב"ם, התולה פתו באויר בתוך סל אחד קשה לעניות) ״כדאמרי אינשי תלא סילתא תלא מזוניה״ (ופירשו רש"י ורשב"ם, סלו ופת בתוכו), ע"כ. זאת אומרת, שתליית פת באוויר גורמת לעניות.
ודברי הגמרא הנ"ל הובאו להלכה בשלחן ערוך (הלכות שמירת גוף ונפש הלכה ט) וכף החיים (סימן קפ אות יד) וחלק יורה דעה (סימן קטז אות קצח) ובן איש חי (שנה ב' פרשת פנחס אות יב).
ולפי זה אין לתלות שקית עם לחם על גבי עגלה או ידית של דלת (אמנם ראה בספר וזאת הברכה עמוד 18 אות ד).
ומכל מקום, כתב בספר אור לציון חלק ב' (פרק יב סעיף יח) שיש להקל למלמד בתלמוד תורה ולגננת בגן, לתלות את תיקי האוכל של התלמידים על גבי מתלים (ובהערה שם הסביר שזהו לפי מה שכתב רש"י תולה "פיתו", ומכיון שהוא ענין סגולי, יש לומר דהיינו דוקא כשתולה פת שלו, אבל בפת אחרים אין לחוש בזה).
🌷▪🌷▪🌷▪🌷
שאלה:
הרב עדס שלום רבי ומורי,
שמי ששון מלונדון, ושאלתי, אני מגיע לאומן עוד יומיים, וכל שנה מתעורר הויכוח עם חברי, האם מותר להשים את המזודה עם האוכל מתחת למיטה?
(דנמרק)
תשובה:
צדיק יקר ומתוק,
כך כתב מרן עובדיה יוסף זצוק״ל:
״אין לתת אוכלים ומשקים תחת המטה שישנים עליה, ובדיעבד אוכלים ומשקים שהיו תחת המטה וישנו עליה, רבו המתירים על האוסרים, וכל שכן אם היתה הקרקע שתחת המטה מרוצפת באבנים או בקורות ובעצים, שיש להתיר בדיעבד, ואפילו בהפסד מועט. ואפילו בקרקע עולם שאינה מרוצפת, אם יש הפסד מרובה בדבר יש להתיר בדיעבד. וכל שכן אם הונחו תחת מטת גוי, או מטת תינוק, מותרים״. [יביע אומר חלק ט' חאו"ח סימן צה אות יג. וחלק י' סימן יא עמוד ריט, ועמוד שלז טור א'. הליכות עולם חלק ז' עמוד רט.
🌷▪🌷▪🌷▪🌷
שאלה:
הרב עדס שלום רב,
אנוכי ששון מהשאלה הקודמת. האם מי שהיה בבגדיו ממתק בעת שישן, יש על המאכל דין של אוכלין מתחת למיטה?
תשובה:
צדיק יקר ומתוק,
כך כותב מרן עובדיה יוסף זצוק״ל:
״הישן בבגדיו והיו בכיסי בגדיו דברי מאכל, אין בזה חשש של אוכלים שתחת המטה״. [יביע אומר חלק י' דף שלז טור א. והיינו גם לסברת הגרי"ח, וכן העיד גדול אחד שבא מעשה לידו של הגרי"ח באחד שהיה לו קוביות סוכר בכיסו וישן עמהם, והתירם].
ואם הניח דבר מאכל בין הכר לכסת, יש להקל.
🌷▪🌷▪🌷▪🌷
שאלה:
שלום כבוד הרב עדס היקר,
האם מותר לזרוק מחברות תורה של בית ספר? תודה .
תשובה:
שלום רב צדיקה בת מלך,
מחברות של תורה טעונות גניזה (וכן ראה בספר גנזי הקודש, פרק י' סעיף ו. וע"ע בשו"ת שבט הלוי חלק י' סימן קסה אות א).
🌷▪🌷▪🌷▪🌷
שאלה:
הרב עדס שלום רב,
שמי יוכבד מאמסטרדאם, ושאלתי, האם מותר לי לישון עם ספר תהילים מתחת לכרית? והאם מותר לשים ספרי קדושה בחדר שינה, לשם קריאה בלילה?
תשובה:
שלום וברכה צדיקה יקרה,
אין לישון עם תהילים מתחת לכרית. מותר לקרוא ספרי קודש בחדר שינה, אבל בעת קיום יחסים, אין להשאיר את הספרים בחדר.
🌷▪🌷▪🌷▪🌷
שאלה:
שלום וברכה הרב עדס היקר, שמי אורית מאוסטרליה. רציתי לדעת, מהו המקור לאיסור לעשות סיאנס? מדוע בכלל אסור לעשות סיאנס?
תשובה:
שלום וברכה צדיקה בת מלך, מבואר בתורה:
(י) לֹא יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ קֹסֵם קְסָמִים מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף:
(יא) וְחֹבֵר חָבֶר וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים:
(יב) כִּי תוֹעֲבַת יְדֹוָד כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה וּבִגְלַל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה יְדֹוָד אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישׁ אוֹתָם מִפָּנֶיךָ:
המתים סובלים ממש מכך שהחיים עושים סיאנס, ואיסור חמור לעשות כך, וראינו שהרבה סבלו מכך.
🌷▪🌷▪🌷▪🌷
שאלה:
הרב עדס שלום לך,
אני חייל, שמי אהרון, ורצוני לשאול רק לצורך לימוד, האם מותר ליטול מים אחרונים ביין?
תשובה:
מתוק ויקר בן מלך,
אשריך! כותב מרן עובדיה יוסף זצוק״ל:
״מים אחרונים אפשר ליטול בכל מיני משקים, במים, בדבש, בשמן, ובכל מיני משקים שמנקים את הידיים, אבל לא ביין מפני חשיבותו.
🌷▪🌷▪🌷▪🌷
שאלה:
הרב עדס היקר והחביב,
שמי אודיה מניו גרזי. שאלתי, האם צריך לכסות את הסכין בברכת המזון? תודה מראש.
תשובה:
צדיקה יקרה מאוד,
המנהג לכסות את הסכינים במפית וכדומה, בסיום הסעודה קודם ברכת המזון, מקורו בדברי מרן הבית יוסף (סי' קפ), בשם רבינו הרוקח, שכתב בזו הלשון: ״מכסין סכין בשעת ברכת המזון, על שם (משום) שנאמר (לגבי המזבח), "לא תניף עליהם ברזל", ובמכילתא פירשו הטעם שאין להניף ברזל על המזבח, מפני שהמזבח בא להאריך חייו של אדם, ולא ראוי שיבא זה שמקצר חייו של אדם על גבי זה שמאריך חייו של אדם. והשלחן הוא כמו מזבח, כמו שאמרו בשלהי מסכת חגיגה (כז)״. עד כאן דבריו. וכן כתב הרב רבי דוד אבודרהם, וכן כתב בספר שבלי הלקט.
וכתב עוד בספר שבלי הלקט, וזו לשונו, מפי החבר רבי שמחה שמעתי טעם אחר לענין זה, פעם אחת היה אחד מברך ברכת המזון, וכשהגיע לברכת בונה ירושלים ונזכר בחרבן הבית, לקח הסכין ותקעו בבטנו לרוב צערו, לכן נהגו זכר לענין זה לסלק את הסכין בשעת הברכה. ושני טעמים אלו כתובים גם בארחות חיים. ומכל מקום סיים מרן השלחן ערוך, שבשבתות וימים טובים לא נהגו לסלק את הסכין מהשלחן, לפי שהימים הטובים רמז לעולם הבא, שבאותו זמן יתמתקו הקליפות "ובלע המוות לנצח״.
🌷▪🌷▪🌷▪🌷
שאלה:
שלום לכבוד הרב עדס,
אני רופא ילדים שעובד עם ילדים. האם מותר לעשות להם מעט קסמים (זריזות ידיים), בכדי שיהיה לעזר ליצירת קשר ראשוני איתם?
תשובה:
שלום רב רופא יקר וצדיק,
לפי דעת רוב הפוסקים, מותר לך לעשות קסמים אם אתה מודיע מראש שאין לך שום כוחות עליונים, אלא שיש לך חכמה ותחבולה מסויימת, וכל אחד יכול ללמוד לעשותה, וכל שכן אם תראה לילדים איך עובד אחד מהקסמים.
אולם לפי דעת הגר"ע יוסף זצוק״ל, הדבר אסור בכל אופן וכך צריך לנהוג
קטגוריה: אקטואליה