חיי הנישואין בין כל גבר ואישה מורכבים מכמה בחינות שצריכות לחבור יחד לכדי מהות אחת, את הבחינות הללו אנו מוצאים בסיפורו של יעקב אבינו, שהגיע לשלמות הנדרשת, זו שאפשרה את יציאתם של שניים עשר השבטים מזרעו.
סיפורו של יעקב אבינו מורכב מנישואיו לאשתו רחל, אך המורכבות שבו, באה לידי ביטוי דווקא במערכת היחסים בינו ובין עשיו, אחיו, וכמו כן גם בנישואיו ללאה, שקדמו לנישואין המיוחלים עם רחל.
המסע לשלמות הזוגית מתחיל כאשר יעקב פוגש את רחל ליד הבאר, וכבר פה ישנו רמז למסע החיפוש המורכב, מאחר והבאר היא המקום שממנו שואבים מים, כדי להרוות את הצימאון וכמו כן, גם התורה משולה למים, בגלל נטייתם הטבעית לחלחל בין הסדקים ובכך להפרות את האדמה, על מנת שתוכל להצמיח חיים. רחל מתוארת כאישה יפת תואר ויפת מראה, אך כדי להשיג את רחל, כמו כל דבר טוב שאנו רוצים להשיג, יעקב היה צריך להתייגע ולעבור לא מעט ייסורים. יעקב נאלץ לעבוד אצל דודו, לבן, ורק לאחר שבע שנים שיעבוד אצלו, יזכה להינשא לרחל. הוא כמובן מסכים, למרות שהוא יודע שלבן הוא איש רמאי, ואכן כשמגיע התאריך בו הוא אמור לקבל את שכרו - להינשא לבחירת ליבו, נערכת סעודה וטקס נישואין. הכלה מכוסה בצעיף ומובלת אל האוהל, שבו היא תתייחד עם יעקב, אך מתחת לצעיף אין זו רחל, לבן טמן ליעקב פח והוא בעצם נישא לאחותה הבכורה, לאה. מאחר ורחל ידעה על המתרחש, אך ברחמנותה מסרה ללאה את הסימנים שבינה ובין יעקב, כדי שלא תתבייש כאשר יעקב יגלה שהוא נישא ללאה, יעקב לא זיהה את לאה בלילה המשותף שהם בילו יחד, אך בבוקר הוא קם וראה ״והנה היא לאה״. החתן הטרי כמובן חש מרומה והטיח את האשמה בלאה שהיא רמאית בת רמאי, אך ללאה הייתה תשובה שקצת קשה להתווכח איתה, היא אמרה ליעקב שהוא היה להם כמורה ברמאות, כשרימה את אביו וגנב מאחיו, עשיו, את הבכורה!
יעקב ניגש ללבן ומטיח גם בו את האשמה על כך שרימה אותו, וגם ממנו הוא מקבל תשובה שקשה להתווכח איתה, שלא יעשה כן במקומנו לתת הצעירה לפני הבכירה. זהו מנהגו של המקום.. ואם ירצה ברחל, יאלץ לעבוד שבע שנים נוספות בעבורה!
כוחה העצום של האהבה לא מותירה בפניו ברירה ולאחר שבע שנים הוא נישא גם לרחל, כך מצא את עצמו עם שתי נשים מופלאות, שכל אחת מהן מסמלת בחינה שקיימת בכל אישה, כמו גם שבכל גבר קיימת הבחינה של יעקב ועשיו. אך יעקב אוהב את רחל יותר מלאה, ובכל זאת דווקא רחל מתה בגיל צעיר ועם לאה יעקב נשאר לחיות את שארית חייו עד זקנה ושיבה, ומנישואיו ללאה אפילו נולד הבן שממנו צמח דוד המלך.
אז מי הן רחל ולאה שנמצאות בכל אישה ?
רחל משקפת את החלק היפה שבאישה, החלק הגלוי, האור. היא לא מאיימת ולא מפחידה, יש בה רחמנות, היא כנועה ומתבטלת בקלות לטובת בעלה וביתה, לא עקשנית, לא תוקפנית ולא קשוחה, יפה בחיצוניות ובפנימיות. אישה נינוחה שמשרה רוגע ושלווה לכל הסובבים אותה, אישה פשוטה, בלי תסביכים ובלי שיגעונות, קל להסתדר איתה וללא ספק אין בהתנהלות מולה שום סיבה לחיכוך ומריבה. לעומת זאת, לאה, כשמה כן היא, נלאה, מתאפיינת בעייפות, היא במלחמה מתמדת, היא כמו שור נוגח ותוקפני, כמו חמור עיקש ואדיש שכלום לא נוגע לו, מהות החיים שלה זה האתגר, היא תמיד נמצאת בחיפוש, תמיד לומדת דברים חדשים ותמיד עובדת כדי להגיע עמוק יותר אל תוך תהומות נפשה, את התוקפנות והתסכול שלה היא מבטאת באדישות וניכור, לעומת רחל, שאצלה הכל גלוי ונראה לעין, אצל לאה הכל מכוסה ונסתר, לאה מודעת לכוחות הנפש שיש בה והיא תמיד עסוקה בגילויים, היא מוכנה לעמוד מול אתגרים קשים, שמטבע הדברים כרוכים בקושי ותסכול, לעומת רחל הנינוחה, שאצלה הכל פשוט והיא שמחה בחלקה בדיוק כפי שהוא.
ומי הם יעקב ועשיו ?
ביעקב ועשיו מתנהלת מערכת יחסים שגם היא מבטאת ניגודים הופכים, שנמצאים בכל גבר. עשיו מסובך ומלא באתגרים, הוא איש ציד, איש לוחם, עובד עם הידיים, איש קשוח שהמעטפת החיצונית שלו קשה ומחוספסת, אך למעשה זוהי חומה שהוא בנה, כדי להגן על טבעו האמיתי בפנימיותו, שהיא רגישות ופגיעות. לעומת זאת, יעקב, ״איש תם יושב אוהלים״, איש הספר, שמעדיף לקרוא מאשר לעבוד בעבודה פיזית בשדה, עובד עם הראש ולא עם הידיים, איש רך ונעים הליכות, שהמעטפת החיצונית שלו רכה ורגישה, אך למעשה זהו ביטוי לשיחרור הפנימי שהוא חווה, מאחר ובפנימיותו קיימת יציבות חזקה, שלא ניתן לכופף בקלות.
ואיך כל זה משתלב יחד ?
בין רחל ולאה יש פער עמוק, רחל מקבלת את עצמה ואת המציאות כפי שהיא ולאה לעיתים נלחמת נגד עצמה, או שנכון יותר לומר שהיא נלחמת נגד השדים שבה, יש בה נקודות חולשה והיא נלחמת כדי לגבור עליהן, זה מראה שדווקא בלאה יש עומק גדול יותר, לכן מטבע הדברים היא מתאימה יותר לעשיו, שבהתמודדות מולו נדרשת אישה בעלת כוחות נפש גדולים, שתעזור לו להוריד את החומות והמגננות שמכסות על היותו רגיש ופגיע, לאה היא זו שתצליח להבין אותו ולשבור את התוהו שממנו נמשכה נשמתו, כדי לגעת בנקודת האמת המתוקנת שבו. לעומת זאת, יעקב, ששורש נשמתו נמשך מעולם התיקון, הוא הזיווג המושלם לרחל, שהאור שבה גלוי ואמנם הוא לא נמשך משורש עמוק ומורכב, אך הוא מתאים לשלווה והנועם שמאפיינים את שיגרת חייו של יעקב.
השילוב בין יעקב ולאה, כמו גם השילוב בין רחל ועשיו, הוא לכאורה מתכון לאסון! ובכל זאת יעקב קם בבוקר והנה למולו נמצאת לאה. תרחיש שקורה להמון זוגות שמתחתנים, כאשר הם פוגשים את המציאות המורכבת ולפתע זו שהתחתנת איתה, מתוך מחשבה שהיא רחל, מגלה את הצד שיש בה מלאה. לכן הנישואין הם עבודה מורכבת, שדורשת יגיעה רבה, כדי להגיע למימוש נטיית הלב, שבה יעקב זוכה ברחל. כמו כן, גם בבעל קיימת המורכבות והניגוד, האיש התמים, איש הספר, צריך לגלות את תוקפו והאיש הקשוח צריך לגלות את מקומו המעודן, עד להגעת המצב המתוקן, שבו עשיו מוצא את לאה ויעקב מוצא את רחל. להתחתן עם רחל מלכתחילה זו לא חכמה, זה כמו להתחתן עם עצמך, שום דבר לא מפריע ואתה יכול להישאר בדיוק כפי שאתה, אין אתגרים ואין בעיות, אך כדי שייווצר חיבור אמיתי ושלם בין הבעל והאישה, דווקא האתגרים והחיפוש, הם אלו שמאפשרים את הגילוי וממנו נקודה של חיבור ואמת, שבו כל אחד מהצדדים יוצא מעצמו ומגלה את הצד השני שמולו, כך יכול להתאפשר קיומו של מצב, שבו שני אנשים שונים, מתחברים והופכים לאחד.
יעקב במהותו מאפשר את קבלת התורה, אך עשיו במהותו מאפשר את היכולת לעשות לקב״ה דירה בתחתונים, לכן רחל ולאה התמזגו בלאה, ועשיו ויעקב התמזגו ביעקב (יעקב לובש את לבושי עשיו כדי לקבל מאביו את הבכורה), וכך נוצר הקושי שעל יעקב ולאה לפתור, כדי להגיע לשלמות המיוחלת, שבה עיניה הרכות של לאה (רכות מבכי) יבטאו את פנימיותה באופן יפה וגלוי, כפי שהתבטא ביופיה של רחל, ולא באופן נסתר, כפי שהתאפיין בלאה, ומצד שני, שלבושיו המחוספסים של עשיו יבטאו את החוזק והעוצמה הפנימית של יעקב, ולא רק יכסו על רגישות ותחושת חוסר תהומית, כפי שהתבטא בעשיו, כך האישה מתקנת את בחינת הרחל שבה, על ידי גילוי העומק והמורכבות הפנימית, באופן שמקרין כלפי חוץ אור ויופי פשוט, שלמות עצמית, ויעקב מתקן את לבושיו של עשיו, בחינת העשיו שבו, ומגלה את תוקפו הגברי, מתוך תחושה של שלמות פנימית ולא מתוך רגישות ופגיעות שמכוסה בחומות הגנה, שיוצרות ניתוק וחוסר נגישות לצד השני.
תגיות: חברת ניקיון, טיפים לבית, פוליש
תגובה אחת על “יעקב עשיו רחל ולאה - הסוד לחיי נישואין שלמים ומאושרים”
אני רק שומעת את השיר של יעקוב ואני כבר בוכה