פרשת יתרו
פרשת יתרו מספרת על המאורע הגדול והמרכזי בחיי עם ישראל - מתן תורה על הר סיני.
יש לתמוה - מדוע אין הפרשה נקראת על שם אירוע חשוב זה, אלא על שם מאורע שולי לכאורה - ביקורו של יתרו?
הדברים יתבארו על פי האמור הזוהר (ח"ב סז, ב), שנתינת התורה התאפשרה רק לאחר שיתרו הודה בגדולתו של הקב"ה - "עתה ידעתי כי גדול ה' מכל האלוקים" (פרשתנו יח, יא).
ההסבר לכך:
על יתרו נאמר "שהיה מכיר בכל עבודה זרה שבעולם" (פרש"י שם), כלומר שיתרו היה מומחה לענייני עבודה זרה, והכיר לעומקם את כל הרעיונות האליליים ששלטו בעולם באותם ימים. כשאדם ברמה זו של ידע אלילי מכיר בגדולתו של הקב"ה - הדבר מביא לידי גילוי את עוצמתה של החכמה האלוקית, כפירוש הזוהר (ח"ג מז, ב) על הכתוב - "וראיתי אני שיש יתרון לחכמה מן הסכלות" (קהלת ב, יג): ישנו יתרון מיוחד בחכמה דוקא כשהיא באה "מן הסכלות" - מתוך הכרת הידע האלילי והתנערות ממנו.
כיצד נפעל היתרון שהביא יתרו?
יתרון זה שבחכמה האלוקית, שהתחדש בזכות הודאתו של יתרו, הוא שאיפשר את מתן תורה - הורדתה של התורה אל העולם התחתון, כדי לזכך אותו ולהעלותו לרשות הקדושה, כדברי חז"ל הידועים (שמות רבה פי"ב, ג. ובתנחומא וארא יט) שלפני מתן תורה "גזר הקב"ה ואמר 'השמים שמים לה' והארץ נתן לבני אדם', כשביקש ליתן התורה - ביטל גזרה ראשונה, ואמר: 'התחתונים יעלו לעליונים, והעליונים ירדו לתחתונים'. לכן - כשם שיתרו הגיע אל הקדושה מתוך האלילות שהיה שקוע בה קודם לכן, כך התחדש בזכות הודאתו היתרון שבחכמה האלוקית וזה איפשר את ירידתה של התורה אל העולם התחתון וקבלתה בהר סיני במעמד מתן תורה.
מובא מדברי הרבי מליובאוויטש מתוך ליקוטי שיחות ח"ד עמוד 1271, חי"א עמוד 74 ואילך.
קטגוריה: אקטואליה, חסידות, יהדות, פרשת השבוע
תגיות: הרבי מחבד, חב"ד, חב"ד פרשת יתרו, חדשות חרדים, יהדות, פרשת השבוע