סיכון שלא כדאי לקחת או שליחות לעורר בתשובה?

יותר ויותר ספקים ונותני שירות הבינו שאין באפשרותם לוותר על המגזר הדתי / חרדי, כולם מנסים להתאים את עצמם כדי שיוכלו לבוא בחשבון כאופציה לגיטימית לביצוע העבודה. האם מדובר בסיכון שלא כדאי לקחת או בשליחות שדרכה אפשר לעורר יהודים לתשובה?

לאירועים במגזר הדתי יש אופי ייחודי שכולל מנהגים שונים ומחויבויות הלכתיות רבות. נותני השירות השונים חייבים להכיר את כל ההנהגות על מנת שיוכלו לספק את השירות ללקוחות הדתיים, דבר שמצריך מהם לימוד והבנה באורח החיים הדתי. האם חשיפה מסוג זה, שלא לשמה, יכולה להביא את אותם ספקים להכלה והכרה בקיום תורה ומצוות לשמה? האם אנחנו פתוחים להכיל את השוני ומוכנים לראות בהזדמנות כשליחות, או שעדיף לוותר וללכת על בטוח?

את בחירת הספקים לאירוע אנו לרוב עושים בהתאם לכישורים המקצועיים, במיוחד כשמדובר בעיצוב שמלת כלה צנועה לחתונה או כל דבר שהכישרון הוא זה שקובע את איכות המוצר ולאו דווקא המעמד של נותן השירות ביחס לשמירת תורה ומצוות, על אף זאת הם חייבים גם לדעת איך הדברים עובדים אצלנו ולנהוג בהתאם להנהגות ולחיובים ההלכתיים. חתונה אצל אדם שאינו שומר תורה ומצוות עדיין, שונה לחלוטין מחתונה של אדם דתי. בין אם זה בא לידי ביטוי בעובדה הפשוטה שאירוע דתי נעשה בהפרדה והכלה תקפיד ללבוש שמלת כלה צנועה לאירוע, ובין אם בביטוי של פרטים רבים נוספים כגון היחס המכובד של בני המשפחה אחד כלפי השני או העוצמות שקיימות בטקס קידושין מוקפד, שמלווה בהנהגות שונות ומיוחדות בהתאם לאותו מגזר.

 

מה שרואים מפה לא רואים משם

לפעמים אנו נוטים לקחת את אורח החיים ההלכתי כדבר מובן מאליו. ברור לנו מה צריך לעשות ואיך בדיוק עושים זאת, זה לא מרגיש לנו שונה או מיוחד כי ככה הקב"ה אמר שצריך לעשות את זה וכשומרי תורה ומצוות – כך אנו עושים. לאדם המתבונן מהצד הדברים נראים מאוד לא שגרתיים, וודאי כאשר מדובר באדם שאינו שומר תורה ומצוות עדיין ואת האירוע הפרטי שלו הוא מקיים בצורה שונה לגמרי. ספקים ונותני שירות נחשפים לאירועים שונים אצל אנשים שונים, אצלם הדקויות בולטות במיוחד והם יכולים לזהות ברגע את הכוח העצום שקיים בדרך ההלכתית. צלמים לחתונה שרוצים להציע את שירותיהם גם למגזר הדתי חייבים לספק צוות צילום של נשים, שיצלמו בעזרת הנשים, וצוות נפרד של גברים לאזור הגברים. בחשיפה מסוג זה הנשים יכולות בקלות לראות את החופש והקלילות שיש בשמחת הנשים הדתיות, שמחה שכולה אמת ואין בה אפילו טיפה של משחק וזיוף שמנסה להרשים. צוות הצלמים באזור הגברים, גם הוא יראה בקלות את העוצמות שיש בריקודים ובאחווה שחולקים הגברים יחד כשאין בהם כל חשש ממבט בוחן של האישה וממשחקי אגו שאמורים לצייר אותם חזקים. מבחן האמת נמדד במעשה, את השמחה והריקודים רואים דרך הרגליים! כל צלם לחתונה יכול לראות את ההבדל בעוצמות ומזה לבוא לידי הרהורי תשובה שאולי יש פה משהו שהוא לא הבין עד הסוף, ולו רק בגלל שמבחן המציאות מוכיח את עצמו – אצל הדתיים זה פשוט עובד, יש בהם חיות ואנרגיות שלא תמיד קל לגייס מתוך תהומות הנפש.

 

הקב"ה מציע דרך מדויקת לחיים עם משמעות

כל אחד מחפש את נקודת השלמות והאושר, הבעיה מתחילה כאשר כל אחד חושב שדרכו היא האופציה היחידה שנכונה. מבחן הנצח צייר בפנינו דרכי פעולה מדויקות ומפורטות, ההלכות שבהן מצוי החוק האלוקי – הדרך היחידה לנקודת השלמות והאושר. כאשר אדם שאינו חי על פי ההלכה נחשף לאורח החיים הדתי, וודאי שפנימיות הנשמה תתעורר ותעורר בו את הרצון לחוות את הדיוק האלוקי גם כן. לא תמיד זה יקרה ברגע אחד, לפעמים ההתעוררות לתשובה לוקחת זמן ובכל פעם שהנשמה נחשפת לדיוק ההלכתי, חומה נוספת שמסתירה על נקודת האמת נשברת.

מבואר בקבלה שאדם חווה משמעות כאשר הוא מתמסר למשהו שמחוצה לו, ככל שהדבר אליו הוא מתמסר גדול יותר כך תחושת המשמעות שהוא חווה גדלה יותר. אין יותר גדול מהקב"ה ומכוחו האינסופי, לכן גם ההתמסרות לדרך ההלכה היהודית, על כל הדיוקים שבה, מביא לחוויית המשמעות הגדולה ביותר שניתן לחוות. על מנת שאדם יוכל להתמסר לדבר שלכאורה חיצוני לו הוא חייב למצוא נקודה של ביטול עצמי ולבחור באותו הדבר מבחירתו החופשית, מתוך הכרה שההתמסרות לדבר זה תביא לו תועלת ותהיה נכונה עבורו. זו הסיבה שלוקח לאנשים שאינם שומרים תורה ומצוות זמן להתעורר בתשובה, בכל פעם חומה נוספת נופלת ומקום הביטול העצמי הולך וגדל, עד לנקודה המכריעה – קבלת ההחלטה לקחת על עצמך עול תורה ומצוות ולעבוד קשה בשביל האושר שלך, להתמסר לדרך האמת.

 

יהודי הוא שליח של הקב"ה ותפקידו להאיר בעולם את אורו האינסופי של ה'. כל סיטואציה ומצב שבו אנו נמצאים הם הזדמנות לקיים את השליחות ולעורר יהודים נוספים בתשובה. אנו רק צריכים לבחור בכך מתוך חישוב ומודעות שיש בכוחנו את היכולת למנוע את הסיכון ולהפוך אותו להזדמנות.

קטגוריה: ,

תגיות: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,