נקודה חסידית על פרשת "כי תשא"
"זה יתנו כל העובר על הפקדים" (ל, יג)
בירושלמי (שקלים פ"א ה"ג) הובאה ראייה לכך שגם כהנים ולויים חייבים במחצית השקל – כדעת רבן יוחנן בן זכאי – מלשון הכתוב "זה יתנו": "זה" – בגימטרייא י"ב, ומכאן שכל שנים עשר השבטים חייבים במחצית השקל, גם שבט לוי.
ולכאורה ראייה זו דורשת ביאור: הרי בכל מקום ששבט לוי אינו נמנה במניין השבטים – מחולק שבט יוסף לשניים (מנשה ואפרים), כך שבכל מקרה ישנם שנים עשר שבטים. מהי איפוא הראייה מהגימטרייא של המלה "זה" לכך שגם שבט לוי בכלל?
ויש לומר, שאמנם ניתן למנות את שנים עשר השבטים בשתי הדרכים (עם שבט לוי או בלעדיו), אבל המלה "זה" רומזת בהכרח למניין הכולל את שבט לוי:
מצינו בדברו חז"ל (בבא בתרא וז, ב), שהמלה "זה" מתייחסת במיוחד לקב"ה ("זה א-לי ואנווהו). והסיבה לכך – כי "כל הנבראים הם משתנים, מה שהיה אתמול אינו היום, ומה שהוא היום אינו למחר, ולא יצדק עליו לומר "זה הוא", אבל הקב"ה – אין לפניו שינוי, כמו שכתוב "אני ה' לא שניתי". כלומר: המלה "זה" מצביעה על נצחיותו של הקב"ה.
וזוהי גם הסיבה לכך שהמלה "זה" רומזת (בדרך גימטרייא) לשנים עשר השבטים – שכן מצינו ששלמותם של שבטי ישראל קשורה בנצחיותו של הקב"ה, כדברי הכתוב: "אני ה' לא שניתי, ואתם בני יעקב לא כליתם" (מלאכי ג, ו).
ולפי זה מובנת הוכחת הירושלמי לכך שגם שבט לוי חייב במחצית השקל – שהרי הרמז "זה" ביחס לשנים עשר השבטים מבוסס על הכתוב "אני ה' לא שניתי ואתם בני יעקב לא כליתם", ומכאן שהכוונה היא לשנים עשר בני יעקב, הכוללים גם את לוי (ולא למנשה ואפרים, שאינם בני יעקב).
לפי האמור יתבארו היטב גם דברי הירושלמי בהמשך העניין, המפרש (לשיטת רבן יוחנן בן זכאי) את המשך הכתוב "כל העובר על הפקודים" – "כל דעבר בימא", כלומר – כל מי שעבר בים סוף:
הכתוב "זה א-לי ואנווהו" – המתייחס לנצחיותו של הקב"ה – נאמר בשעת קריעת ים סוף, ולכן מצינו שבשעת קריעת ים סוף נגזר הים לשנים עשר גזרים, כנגד שנים עשר השבטים (כאמור, שנצחיותו של הקב"ה קשורה בשלמותם של שבטי ישראל).
ועל פי האמור, שנצחיותו של הקב"ה קשורה דוקא לשנים עשר בני יעקב – מובן שגם החלוקה לשנים עשר גזרים היתה בהתאם לשנים עשר בני יעקב, כך שגם שבט לוי זכה למעבר משלו בים סוף.
זהו, איפוא, פירוש דברי הירושלמי "כל דעבר בימא" : כשם שבקריעת ים סוף (ששם נאמר "זה א-לי ואנווהו") נחשב שבט לוי במניין השבטים, וזכה למעבר בפני עצמו – כך במצות מחצית השקל נחשב שבט לוי במניין השבטים (הרמוזים בכתוב "זה יתנו"), ולכן גם הכהנים והלויים חייבים במחצית השקל.
(מתוך שיחותיו של הרבי מליובאוויטש – "רשימות" חוברת קלו)
קטגוריה: אקטואליה, חסידות, יהדות, פרשת השבוע
תגיות: הרבי מחבד, חב"ד, חב"ד פרשת כי תשא, פרשת השבוע