קמפיינים עליך ישראל
עמדה שבועית
מאת: מנחם ברוד
מדורים נוספים
מעל ראשנו מתנהלים קמפיינים עתירי תקציב, שכל מטרתם לשסות ציבור אחד במשנהו, לדחות כל הידברות ופשרה, וליצור אווירה קבועה של זעם ותסיסה
נכנסנו השבוע לחודש אלול. כולנו מייחלים כל-כך לרוח אחרת, להורדת המתחים, לפייסנות, לקירוב הלבבות לקראת הימים הנוראים. הלוא רק לפני שנתיים חווינו את הקרע הפנימי הנורא, שגרם לאויבינו להאמין שזו העת להכות בנו. האוּמנם לא למדנו את הלקח?
בימים אלה היה ראוי שכולנו נניח את כל המחלוקות והמאבקים, ונפתח את הלבבות לקראת השנה החדשה. בתפילותינו אנו מבקשים "ברכנו אבינו כולנו כאחד" – הברכה מלמעלה מורעפת עלינו כשאנחנו מאוחדים. ומי אינו רוצה את הברכה האלוקית לשנה טובה ומתוקה?
התחכום עולה
אלא שבעוד המוני העם משתוקקים לאחדות ולחיבורים, אנחנו שבויים בידי כוחות רבי עוצמה שמנסים לעשות את ההפך. מעל ראשנו מתנהלים קמפיינים עתירי תקציב, שכל מטרתם לשסות ציבור אחד במשנהו, לדחות כל הידברות ופשרה, וליצור אווירה קבועה של זעם ותסיסה.
בני-האדם נוטים לראות את עצמם עצמאיים ובעלי מחשבה חופשית, אבל אילו היה כך, לא הייתה פרנסה לכל משרדי הפרסום ולכל התעשייה הענקית שהם מניעים. הקמפיינים משפיעים עלינו, במודע או שלא במודע. הם גורמים לנו לקנות מותגים מסוימים, לאמץ אופנות חדשות, להעדיף מוצר אחד ממשנהו.
הקמפיינים נעשים מתוחכמים יותר ויותר. את מקצתם אנחנו רואים בהבלטה – בשלטי חוצות, במודעות בעיתונים, בסרטונים למיניהם. אבל הם גם מסתתרים מאחורי משפיעני רשת ומאחורי 'בוטים' שאין לציבור כלים לבחון את מידת מהימנותם. גם מערכות תקשורת מתגייסות לטובת הקמפיינים, וכך אנחנו מוצאים את עצמנו נתונים לשטיפת מוח בלתי-פוסקת.
הקמפיינים תופסים עניין כואב ורוכבים עליו. זה יכול להיות החטופים או הקלת הנטל מעל משרתי המילואים. מובילי הקמפיינים יודעים לסחוט את הכאב ולפרוט על נימי הרגש, אבל הם כמובן לא יציעו לעולם פתרון של ממש. להפך, על-פי רוב ההעצמה הרגשית והעלאת מפלס המחאה והזעם רק מרחיקות את הפתרון.
לחפש פתרון ולא מחאה
קחו למשל את עניין הגיוס. מה השיגו הקמפיינים חוץ מהצבת ציבור אחד מול משנהו? האם זה יביא ולוּ חייל אחד נוסף לבקו"ם? האם דורסנות תגרום להקלת הנטל מעל אנשי המילואים ומשפחותיהם? כל מי שמתמצא בנושא יודע שלא. אלא שמנהלי הקמפיינים אינם מעוניינים בפתרון אלא במחאה ובתסיסה.
לא קל לעמוד מול כוחות אדירים שכאלה, אבל עצם הידיעה שאנחנו בקמפיין יכולה לספק הגנה מסוימת. כשאתה יודע שמנסים לשטוף את מוחך, אתה נעשה חשדן יותר כלפי המסרים שבהם מנסים להלעיט אותך. אתה מפתח חוש ביקורת מפותח יותר, ואינך מניח למשרדי הפרסום להוביל אותך באף.
אכן, יש כאן בעיות אמיתיות שדורשות פתרון, אבל הוא לא יבוא מהגברת התסיסה והעלאת מפלס השנאה, אלא דווקא מהידברות בכבוד וברגישות, מתוך הבנת הצרכים והערכים של כל אחד ואחד. לשם כך עלינו לנער מעלינו את הקמפיינים, ולחתור לחיבורים אמיתיים בין חלקי העם. גישה כזאת יכולה להביא אותנו למציאות אחרת לקראת השנה החדשה.