בסוכת הפלא תשבו שבעת ימים

קיומם של 'שבטים' מגוּונים בעם ישראל איננו דבר שלילי. הרבגוניות אף מוסיפה נופך מיוחד ליופי הכללי של העם. בתנאי שמחוברים לנקודה המאחדת את כולנו

מדברים הרבה בשנים האחרונות על התפצלות של עם ישראל לקבוצות ולמחנות שכמעט אין ביניהם קשר. גם ריבוי ערוצי התקשורת יצר מציאות שציבורים שלמים חיים במעין בועה משל עצמם וכמעט אינם נחשפים לעולמם של ציבורים אחרים.

אבל כולנו זוכרים איך המתקפה הרצחנית בשמחת תורה לפני שנתיים החזירה בבת אחת את תחושת האחדות והערבות ההדדית. אנשים בעלי דעות שונות ומנוגדות מצאו את עצמם בטנק אחד, לוחמים כתף אל כתף. המוני בית ישראל פתחו את בתיהם לפני תושבי הדרום והצפון, שלא הכירו אותם ושהיו בעלי דעות שונות לחלוטין. פתאום חזרנו להרגיש שכולנו אחים ושבעצם אנחנו עם אחד.

כולנו מחוברים

קיומם של 'שבטים' מגוּונים בעם ישראל איננו דבר שלילי. הרבגוניות אף מוסיפה נופך מיוחד ליופי הכללי של העם. היו בתוכנו שנים-עשר שבטים, שמייצגים שתים-עשרה דרכים וגישות. אחדות אין פירושה אחידות.

דבר זה בא לידי ביטוי במצוות ארבעת המינים, המייצגים מהויות שונות, מיהודים שיש בהם תורה ומעשים טובים ועד מי שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים. אין כאן אחידות. להפך, יש הבדלים וחלוקות, דגשים אחרים וכיוונים נבדלים. וזו משמעותה האמיתית של אחדות ישראל – שעל אף כל ההבדלים כולנו עם אחד, אחים.

האחדות נובעת מהמכנה המשותף לכולנו ומהחיבור העמוק בין כל יהודי לתורת ישראל ולערכיה. חגי חודש תשרי מבטאים זאת בדרך נפלאה ביותר. בתי הכנסת המלאים, סמלי החג, צום יום הכיפורים, הסוכה והלולב, וכמובן ההשתלבות של המוני בית ישראל בהקפות שמחת תורה. אלה משקפים את העובדה שמאחורי כל ההבדלים יש נקודות חיבור עמוקות שקושרות אותנו איש אל רעהו.

זו המשמעות של האחדות היהודית. אנחנו אוהבים כל יהודי על עצם היותו יהודי. האהבה הבסיסית ליהודי אינה צריכה להיות תלויה במעלותיו, בידיעותיו בתורה ובמעשיו הטובים. עלינו לאהוב יהודי כי הוא יהודי, אח, בן אברהם יצחק ויעקב. איננו דוחים חלילה שום ילד מה'משפחה'.

הקשר המאחד

מצד שני, יש הסבורים, בשם האחדות, שאין הבדל בין האתרוג לערבה. זו טעות. לאהוב את הערבה – כן; ללמוד ממעלותיה – בהחלט. אבל אסור לשכוח לרגע שהמודל האידאלי הוא האתרוג, שיש בו גם טעם וגם ריח.

צריך לאהוב כל יהודי, גם את מי שלא זכה להכיר את אור התורה ולקיים את מצוותיה. אין שום ספק שגם בו יש מעלות ושטמונה בו נשמה יהודית חמה. אבל השאיפה צריכה להיות במה שמסמל האתרוג – להיות יהודים שלמים, עם תורה ועם מעשים טובים.

גם האחדות של ארבעת המינים בחג הסוכות באה לידי ביטוי דווקא כאשר הם מתחברים לקיום מצווה של הקב"ה. הקשר הזה אל הקב"ה הוא העומד בבסיס אחדותה של האומה. הבה נזכור זאת כל ימות השנה. נבצר את האחדות, נלמד זה ממעלותיו של זה, ונזכה בקרוב ממש לצאת יחדיו, מתוך אחדות אמיתית, לקבלת פני משיח צדקנו.

קטגוריה: , ,