להלן הדו שיח של הפעילים החרדים למען העליה להר הבית עם הרב חיים פסח הורביץ, ממנהיגי הציבור החרדי באשדוד, חבר בית הדין "רבני הקריות", ורבם של חסידי בעלזא באשדוד.
בחילוקי הדעות בין החזון איש הסובר שמצוות כיבוש ארץ ישראל היא אף בזמן הזה לשיטת סאטמר שאסור למרוד באומות עד בוא המשיח. סבור הרב הורביץ הוכרע כשיטת מרן החזון איש זצ"ל, בעקבות כך פנו פעילי הר הבית חרדיים לרב הורביץ ונפגשו עמו השבוע ארוכות (בליל י"ד טבת תשע"ד) במזכירות בד"ץ רבני הקריות של אשדוד.
במהלך הפגישה תיארו הפעילים את המצב העגום כיום בהר הבית. ודיווחו גם כי בכירים במשטרה ובשב"כ מתאוננים על כך שהיהודים אינם באים לממש את זכותם על ההר. הרב הורוביץ נשאל מדוע החשמונאים הרשו לעצמם להיכנס ולכבוש את הר הבית בטומאה, וכיום יש שאוסרים זאת. הרב הורביץ ביקש לטעון - שהחשמונאים פעלו תחת אילוצי כיבוש ומלחמה. והפעילים טענו שגם כיום זהו צורך כיבוש ומלחמה. "הרי כל זמן שאי אפשר לבנות את ביהמ"ק, מוכח שהמקום עדיין טעון כיבוש". "זה כבר לא תלוי בנשק או בטנקים, אלא בנוכחות יהודית בלבד", טענו הפעילים. "כמו שנאמר בתחבולות תעשה לך מלחמה", או כפי שקוראים לזה גורמי ההתיישבות יצירת עובדות בשטח".
הרב חיים פסח הורביץ והרב מאיר הייזלר
בקשר לכך, העלה הרב הורביץ את השאלה "מה תעשו עם רש"י ובעלי התוספות הסוברים שבניין ביהמ"ק יירד מן השמים"? הפעילים השיבו שרש"י ותוס' מצטטים את המדרש תנחומא, שלעתיד לבוא (לאחר תחיית המתים) הקב"ה יעשה חומת אש מסביב לבית המקדש. אולם אין בכוונת המדרש הנ"ל לחלוק על הסִפְרֵי הקובע שיש מצווה לבנות את ביהמ"ק, בכל הזמנים ובכל הדורות, ככתוב ועשו לי מקדש.
הרב הורביץ תהה "מדוע אתם נופלים עלי - בזמן שיש רבנים יותר גדולים ממני"? הפעילים הבהירו לו שגורל מקום בית המקדש תלוי כעת על דברתו בלבד. מאחר שהוא מפורסם בעולם החסידי כולו, כדיין הפוסק לאמיתה של תורה, מבלי חששות או פחדים וחשבונות פוליטיים כלשהם. עוד טענו בפניו שגם המפורסם שהוא חבר נעוריו של האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק, מן הימים שלמדו יחדיו אצל מרן האמרי חיים זצ"ל, מוסיפות לדבריו חיזוק נוסף.
בשלב זה הרב הורביץ הרהר ארוכות וניכר ושקע במחשבות. לאחר דקות ארוכות שאל: "מה יעזור אם הציבור החרדי יתחיל להיכנס ולבקר בתוך הר הבית "
הפעילים הסבירו שאם המוני יהודים יתחילו להיכנס להר הבית מידי יום ביומו, אזי המשטרה תתחיל לבצע את הפסיקות וההצעות לחלוקת הר הבית בין ישראל לעמים במתכונת הנהוגה כיום במערת המכפלה. ממילא באותם הימים שהמתחם כולו יהיה בנוכחות יהודית בלבד כגון בשבתות, חגי ישראל, וראשי חודשים. יוכלו להניח גדר ארעי, מסביב לעזרה שזהו מצווה בפני עצמה. והרגל נוכחות היהודים בהר הבית גם תוסיף בעלות ישראל על המקום. ולאחריה כבר נוכל גם להקריב קרבן פסח כמצווה עלינו וכדברי החת"ס בתשובתו המפורסמת לחותנו הרע"א המופיעה בתשובות יור"ד סימן רל"ו.
הרב הורביץ הסכים עם הטענה הזו.
מכאן עברו לדון האם יש צורך בטבילה לפני העליה, שמטרתה כיבוש המקום לידי ישראל. הרב הורביץ לא הסכים לטענה שיש להתיר כניסה להר הבית ללא טבילה לצורך כיבוש. למרות ההלכה שבאם יש טרחה לחפש אוכל כשר בשעת מלחמה, מותר לחיילים לאכול נבילות וטריפות. אין להתיר כניסה להר הבית ללא טבילה על סמך זאת. כיון שאין שום טרחה יתירה בטבילה. אולם, לגבי שטח העזרה עצמה - שם מותר להיכנס בימינו כאשר יש בכך צורך וחשיבות, אף בלא טהרת פרה אדומה כיוון שאין לנו כיום מאפרה.
על טענת הפעילים שישנו טורח מרובה בטבילה במקווה בגלל דיני חציצה וכד'. השיב הרב הורוביץ שרוב דיני חציצה הינן מדרבנן בלבד, ולצורך כיבוש הר הבית אפשר לוותר עליהן.
לשאלת הפעילים האם הם רשאים לפרסם זאת? השיב הרב הורוביץ בחיוב, ובחיוך רחב!
קטגוריה: אקטואליה
תגובה אחת על “היתר רבני? רב חרדי מוכר מתיר עליה להר הבית בטבילה והקפדה על המקומות המותרים”
בשיחתו השבועית בפני תלמידיו החשובים התייחס הגאון הגדול מרן הגר״מ שטרנבוך שליט"א ראב״ד העדה החרדית בירושלם עיה"ק, לנושאים העומדים על סדר יומו של הציבור החרדי, וביניהם סוגיית מתן ההיתר לעלייה להר הבית וכן אישור חוק הגיור כשהוא תוקף את העולים בחריפות רבה.
הגר״מ שטרנבוך שליט"א דיבר על כך שהבעיה הגדולה בסדום היתה העובדה שקבעו את הרשעות בתוך החוק, וזהו לדבריו המצב המסוכן ביותר משום שכל עוד עוברים עבירה בשל התאווה או משום שרוצים להיות ככל האומות הרי זה גרוע מאוד אך לא מסוכן כמו שמחוקקים חוק על העבירה שאינה עבירה ועוד הופכים זאת לשיטה.
הרב משה שטרנבוך שליט"א (הרב המתיר לחפור בבית שמש קברי ישראל) הוסיף כי כך היו אומרים "כל גדולי הדור" כמרנן ורבנן ה'חזון איש' ו'הבריסקער רב וכו' על המזרחים-העמלקים שהם המסוכנים ביותר לקדושת עם ישראל, וצריכים ללחום כנגדם משום שהם נוקטים בשיטה שבדווקא צריך לעשות פשרות ובזה יש ללחום עד הסוף.
וכאן הוסיף ואמר הראב״ד שליט"א: "ומה שראינו לאחרונה שמאות מזרחים-מזרע עמלק בחזקת ערב רב, הכופרים-בד' ובתורת משה, ועמי הארץ, ושפלים, נדחקים להיכנס להר הבית אפ' שזה "באיסור כרת" ואין מטרתם לתאבון להיכנס כתיירים בעלמא, אלא כדי להוכיח לעומות העולם שעל פי החוק הציוני והתורה-שלהם, הר הבית שייך שלנו, ועל דבר זה הקב"ה מאוד בכעס עליהם משום שאינם עושים עבירה לתאבון, אלא הם מדברים בשם התורה, ובאים להראות שח"ו ראוי לעשות כן, ומש"ה יכרתו ימיהם בקרוב. וכל זה מלבד מה שמביא לשנאה שכמה קרבנות לא עלינו לדאבוננו כבר נגרמו מזה, ועוד הודיעו הרשעים שיוסיפו עוד לגבות קורבנות רח״ל עד שיסלקו ידם מהר הבית".
בשלב זה התייחס הראב״ד שליט"א גם לחוק הגיור ואמר: "ובדומה לזה מה שחוקקו השבוע חוק על גרות שלא מספיק להם לחוקק שעל פי חוק המדינה מי שמתגייר כרצונם הוא יהודי, אלא הם רוצים דווקא שעל פי דת תורתינו הקדושה אנו נקבלם כיהודים ובזה הם יותר גרועים מהחוטאים לתאבון, או מאלו שעובדים עבודה זרה כדי להיות ככל העמים בעולם, שכיוון שקובעים בחוק לבטל חוקי התורה, אין לך עקירת דת כמוהו -כמו שיטת המזרחים, וזה היה עיקר הכעס של הקב"ה על סדום שלא די להם במה שהם רשעים אלא הם רוצים שהכול יהיה נחשב על פי חוק" וחייבים כרת. עליה להר הבית היא באיסור כרת כל עוד אין לנו אפר פרה אדומה שרק (מלך המשיח - בסיוע כהן) יכול לשחוט בהר הזיתים.